Jesteś tutaj
ZAMKNIĘCIE KSIĄG RACHUNKOWYCH I SPRAWOZDAWCZOŚĆ ZA 2023 ROK W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH WG AKTUALNIE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW PRAWA
ZAMKNIĘCIE KSIĄG RACHUNKOWYCH I SPRAWOZDAWCZOŚĆ ZA 2023 ROK W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH WG AKTUALNIE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW PRAWA
Warszawa 15 grudnia 2023r.
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest zdobycie, zaktualizowanie i usystematyzowanie wiedzy przez uczestników szkolenia w zakresie zasad poprawnego zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz prawidłowego wykazywania danych, na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w sprawozdaniach sporządzanych przez jednostki budżetowe zarówno państwowe jak też samorządowe oraz samorządowe zakłady budżetowe.
Korzyści dla uczestników szkolenia:
Uczestnicy szkolenia pozyskają praktyczną wiedzę, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, w zakresie szczegółowej analizy rzetelności wykazywanych treści ekonomicznych w księgach rachunkowych oraz czynności związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych i poprawności wykazywanych danych w sporządzanej sprawozdawczości budżetowej, sprawozdań z wykonania operacji finansowych i sprawozdań finansowych, w myśl aktualnie obowiązujących przepisów prawa. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na analizę powiązań między różnymi rodzajami sporządzanych przez jednostki sprawozdań.
Tezy szkolenia:
- Procedury wewnętrzne niezbędnym warunkiem chroniącym głównych księgowych
w wykonywaniu obowiązków służbowych. Wskazanie na istotne ryzyka, przed którymi zabezpieczają zapisy regulacji wewnętrznych. - Dostosowanie polityki rachunkowości do potrzeb sporządzenia sprawozdań budżetowych, z wykonania operacji finansowych i sprawozdań finansowych. Omówienie (na przykładach) możliwych do zastosowania w ewidencji księgowej uproszczeń oraz konieczność ich opisania w polityce rachunkowości i w „Informacji dodatkowej”.
- Obligatoryjne czynności związane z zamknięciem ksiąg rachunkowych. Weryfikacja danych ujętych w księgach rachunkowych i stanów na koniec roku w kontekście treści ekonomicznej występujących zdarzeń.
- Zasady inwentaryzacji poszczególnych składników majątku trwałego i majątku obrotowego oraz zobowiązań i funduszy na tle ostatecznego zamknięcia ksiąg
rachunkowych i sporządzenia sprawozdań. Najczęściej występujące nieprawidłowości związane z inwentaryzacją skutkujące naruszeniem dyscypliny finansów publicznych. - Podział należności na krótko i długoterminowych: ewidencja księgowa na kontach 221, 226 i 840 oraz wykazywanie ich stanów w bilansie, w sprawozdaniu Rb-27,
Rb-27S i w sprawozdaniu Rb-N. - Występowanie w księgach rachunkowych należności spornych, zaległości, należności przedawnionych w kontekście rzetelności ksiąg rachunkowych. Dokumentowanie czynności windykacyjnych wobec dłużników w kontekście ochrony przed naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.
- Zasady zaciągania zobowiązań krótko i długoterminowych w odniesie do rocznego planu finansowego wydatków, w tym możliwość naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Odmienny sposób ich wykazania w bilansie i sprawozdaniach budżetowych Rb-28 i Rb-28S.
- Naliczanie i księgowanie odsetek od nieterminowych płatności oraz rekompensat za opóźnienia w płatnościach (40, 70, 100euro). Zasady tworzenia i ewidencja księgowa odpisów aktualizujących na należności wątpliwe. Odmienne zasady wykazywania w bilansie, w sprawozdaniach Rb-27 i Rb-27S i w sprawozdaniu z operacji finansowych Rb-N. Ewidencja księgowa odpisów aktualizujących wykorzystanych i rozwiązanych oraz konieczność ich wykazania w „Informacji dodatkowej” .
- Szczególne zdarzenia podlegające ewidencji na koniec roku, skutkujące rzetelnością ksiąg rachunkowych i wiarygodnością sporządzanych sprawozdań, między innymi podlegające na tworzeniu rozliczeń międzyokresowych czynnych na wydatki poniesione w roku budżetowym a dotyczące kosztów roku następnego, rezerw na prawdopodobne zobowiązania, zaliczaniu zdarzeń do przychodów przyszłych okresów. Ewidencja księgowa należności i zobowiązań na przełomie roku: koszty i przychody w ujęciu memoriałowym, a kasowe wykonanie budżetu.
- Omówienie sprawozdań budżetowych (Rb-27 i 27S oraz Rb-28 i Rb-28S) z uwzględnieniem zmian wprowadzonych przepisami prawa wraz z omówieniem
treści ekonomicznej poszczególnych pozycji sprawozdań. Wskazanie na najczęściej popełniane błędy w wykazywaniu danych w tych sprawozdaniach, w tym przypadki świadczące o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych. - Wykazywanie dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych w księgach rachunkowych, stosowanie właściwej klasyfikacji budżetowej oraz poprawne wykazywanie danych w sprawozdaniu Rb-27ZZ i Rb-27S.
- Dostosowanie zasad ewidencji księgowej samorządowych zakładów budżetowych do zasad obowiązujących w sporządzanej sprawozdawczości budżetowej Rb-30S i rozliczeń z budżetem j.s.t. oraz dla potrzeb rozliczeń budżetem państwa z tytułu CIT, w tym ze względu na źródła na źródła finansowania środków trwałych i koszty amortyzacji.
- Zasady księgowania na kontach pozabilansowych planu wydatków, zaangażowania, niewygasających wydatków, wzajemnych rozliczeń w jednostkach dokonujących wyłączeń.
- Sprawozdawczość z wykonania operacji finansowych (Rb-N, Rb-Z, Rb-ZN, Rb-UZ): wykazywanie danych z ewidencji księgowej i innych źródeł w poszczególnych wierszach i kolumnach sporządzanych sprawozdań. Wskazanie na wzajemne powiązania ze sprawozdawczością budżetową: Rb-27, Rb-27S oraz Rb-28 i Rb-28S. Szczególne znaczenie treści ekonomicznej wynikającej z poprawnego definiowania na koniec roku pojęcia „depozyty” w sprawozdaniu Rb-N w jednostkach samorządu terytorialnego..
- Sprawozdawczość finansowa: powiązanie danych wykazanych w poszczególnych wierszach sprawozdań z ewidencją księgową. Analiza poprawności danych ujętych w księgach rachunkowych zgodnie z ich treścią ekonomiczną w powiązaniu między danymi ujętymi w bilansie, rachunku zysków i strat oraz zmianach w funduszu. Zasady wykazywania danych w „Informacji dodatkowej”.
- Omówienie wzajemnych powiązań między różnymi rodzajami sporządzanej sprawozdawczości budżetowej, finansowej i z operacji finansowych (lub braku tych powiązań pomimo wykazywania danych podobnej treści ekonomicznej).
- Poprawiane stwierdzonych błędów w ewidencji księgowej i sprawozdawczości oraz możliwość dokonywania ich korekt w księgach rachunkowych przed zatwierdzeniem sprawozdań i po ich zatwierdzeniu.
- Konieczne elementy do ujęcia w informacji opisowej w zakresie oceny wykonania planu finansowego i budżetu j.s.t.
- Pytania i odpowiedzi.
Danuta Kubylis: Absolwentka SGH, praktyk w zakresie finansów i rachunkowości, ponad dwudziestoletnie doświadczenie jako członek kolegium RIO, powoływana jako biegły do kontroli prowadzonej przez NIK. Od wielu lat prowadząca szkolenia w różnych formach szkoleniowych otwartych i zamkniętych dla kierowników i pracowników służb finansowo – księgowych oraz kontrolnych jednostek sektora finansów publicznych, w tym NIK. Wykładowca na studiach podyplomowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz na Uniwersytecie w Białymstoku na kierunkach rachunkowość, audyt, kontrola…w jsfp (w przedmiotach rachunkowość i sprawozdawczość w jsfp). Audytor wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych (uprawnienia nadane przez Ministra Finansów Nr 57/2004).
Zajecia w godzinach 9:00-15:00
MIEJSCE : Warszawa al. Jerozolimskie 81- 15 pietro
CENA SZKOLENIA: 490 zł netto *
Uczestnictwo, materiały szkoleniowe opracowane przez wykładowcę, przerwy kawowe.
* dla jednostek finansujących udział w szkoleniu w minimum 70% lub w całości ze środków publicznych stawka podatku VAT = zw.
ZGŁOSZENIA:
Wypełnione karty prosimy przesłać za pomocą poczty elektronicznej na adres:
fic-szkolenia@data.pl lub faksem na nr 22 2578629 lub22 2923850
Kontakt do Organizatora:
601 35 44 88